Het wegverkeer wordt steeds wilder. En het motorseizoen heeft de verkeersdrukte vele malen vermenigvuldigd. Er moet in dit seizoen ook rekening worden gehouden met motorfietsen, omdat we snelle eenbaansmachines hebben die zigzaggen tussen de rijen auto\’s en vrachtwagens in ons midden. Helaas zijn er veel roekeloze bestuurders op zowel motoren als auto\’s.
Het grote verschil is veiligheid.In tegenstelling tot auto\’s hebben motorfietsen geen veiligheidsvoorzieningen. Afgezien van de remmen en anti-slip elektronica van de motorfiets. Veiligheidsvoorzieningen in de vorm van een stijve structuur met airbags rond de bestuurder in auto\’s zijn niet aanwezig in motorfietsen. Alleen kwaliteitskleding en helmen beschermen motorrijders. Desondanks zitten singletrackliefhebbers in de smalle zetels van hun motormachines en trotseren onbevreesd de wildernis van de weg.
Er moet niet alleen rekening worden gehouden met de bestuurders om hen heen, maar vooral met de motorrijders zelf. Zij zijn immers verantwoordelijk voor hun eigen gezondheid en leven. Ontelbare keren heb ik de indruk gehad dat ik me op miraculeuze wijze en onbedoeld op een racecircuit bevond toen een motorrijder me uit het niets met een krachtige brul passeerde. De snelheidsmeter van de motorrijder gaf de maximumsnelheid van 90 km/u buiten het dorp niet aan.
enHet verschil tussen een auto- en een motorongeluk was duidelijken helaas soms fataal. Het is te laat om te bedenken wat er wel of niet gedaan had moeten worden. Zelfs als de ene of de andere partij schuld had aan het ongeval, brengt dat de verloren levens niet terug. Met andere woorden, de lange behandeling (als het ongeluk \’goed\’ is gegaan) is pijnlijk en het psychologische trauma gaat vaak nooit meer weg.
Toch is er weinig wat we echt kunnen doen. Rijd altijd veilig en betrouwbaar om je bestemming te bereiken. En, bovenal, op elkaar letten en onze raceambities tegen elkaar uitspelen op een circuit dat daarvoor ontworpen is. Rijd met je hoofd, niet zonder!